Innovació en Estructures d’Acer Laminat i Mixtes

L’assignatura s’organitza principalment com a taller, combinat amb sessions teòriques molt intensives per proporcionar als alumnes el coneixement necessari per apropar-se al projecte del curs. És un tema d’estructures en què l’alumne disposa de les eines i coneixements bàsics necessaris per afrontar un disseny arquitectònic amb estructura metàl·lica i mixta amb garanties. El programa de l’assignatura comença amb algunes sessions més teòriques en què s’explica el comportament de l’acer com a material i s’introdueixen les bases que permeten analitzar l’estructura metàl·lica i mixta que permeten posteriorment dissenyar, analitzar i quantificar una determinada estructura, per descomptat.

Els conceptes que conformen la base teòrica de l’assignatura són:

• L’acer com a material estructural, comportament i qualitats.
  • Anàlisi d’estructures metàl·liques (llum)
  • Anàlisi de juntes i disseny, soldadures, cargols i més complexes.
  • Introducció a l’estructura de formigó mixt d’acer.
  • Innovació en solucions d’estructures mixtes en el mercat.
  • Anàlisi integrada d’estructures amb l’objectiu del disseny arquitectònic.

La part més pràctica del curs es desenvolupa utilitzant el programari Metal3D de CYPEINGENIEROS, juntament amb un altre programari vinculat. La metodologia del curs comença amb un repte conjunt, és a dir, algunes condicions del projecte en un lloc (normalment, un projecte real) en el qual han de resoldre una determinada estructura mitjançant tipologies metàl·liques i mixtes. Durant el curs, l’estudiant dissenya, analitza i avalua el disseny de l’estructura en el qual tothom competeix guanyar al final del nivell d’optimització massiva: el projecte amb la menor quantitat d’acer guanyat en tot el curs.

En tot moment l’anàlisi estructural està relacionada amb el disseny arquitectònic, destacant la seva importància per assolir alts graus d’arquitectura. L’anàlisi del comportament estructural en estructures “lleugeres” és decisiu en les fases de disseny del concepte arquitectònic. Els estudiants verifiquen les seves estructures sota tensió i deformació segons normes i normatives europees vigents (codis Eurocodes).

És important destacar que no cal un coneixement estructural previ per estudiar aquesta assignatura ja que, malgrat tenir un pla d’estudis molt comprimit, el curs és molt intens i les bases del disseny estructural i la verificació en acer s’expliquen des de zero. L’alumne acaba el curs de gestió del programari específic per al càlcul tridimensional en acer i es barreja i sap com realitzar els controls necessaris per validar una estructura en la fase de disseny.

Octavio Ariza

Totes les assignatures ITA